Tips voor toerrijders

Hieronder een lijste met tips. Voor de ervaren rijder vast allemaal bekend, voor de minder ervaren rijder mogelijk een hulp.

  • Jij zelf in voldoende conditie
  • Draag een helm
  • Goede koersbroek
  • Goede wielren-handschoenen, dit om slapende handen te vermijden
  • Fiets in goede conditie
  • Voor het rijden in donker: Neem een goed voorlicht (en achterlicht) mee, aan te raden is een extra helmlampje. Voor uw eigen veiligheid en zicht.
  • Rijd niet vlak op elkaar op oneffen paden of 's nachts, dat is te gevaarlijk
  • Cash geld, je pinpas en of creditkaart
  • Telefoon, telefoon-oplader bij de hand of in je camping-bagage (bijladen onderweg tijdens fietsen, pauzeer bij een cafeetje en vind een stopcontact)
  • Bij gebruik gps navigatie apparaten zoals Garmin denk aan reserve batterijen / batterypacks
  • Gebruik je oplaadbare batterijen of accu, neem je oplader mee via je camping-bagage
  • Bij gebruik batterijen, neem voldoende goede kwaliteit batterijen mee
  • Zet je gps op bespaarstand, eventueel bij een overzichtelijk of je bekend stuk van de route bespaar op gebruik door GPS uit te schakelen
  • Zet je telefoon op vliegtuigstand of bespaarstand, en alleen even bij het scannen op de normale stand
  • Denk aan een fietsbel, dit is verplicht op de weg
  • Neem reparatie gereedschap mee: Verloop-nippel voor het ventiel, imbus-sleutels , goede fietspomp, bandenlichters, spakenspanner, tangetje, schroevendraaier
  • Reserve binnenbandjes,  binnenkabel, spaken, plakspullen (echt voor nood: als reserve-bandjes op zijn, ga dan pas overtot plakken want het wordt bijna nooit echt goed luchtdicht erna)
  • Gooi lekke binnenbandjes sowieso niet onderweg weg, maar neem met je mee
  • Heb je geen ervaring met zelf band verwisselen? Verdiep je daar als goed voorbereiding op voor de Ronde van 12
  • Zo snel mogelijk na een lekke band naar een tankstation of fietsenzaak (zie de info in het routeboekje) om de banden weer op voldoende spanning te brengen
  • Bij tankstations moet je soms een munt in de luchtpomp gooien (meestal 50 cent), dus zorg voor wat muntgeld
  • Zorg voor goede banden met een anti-lek laag
  • Zorg dat je velglint in orde is
  • Bij nat weer regelmatig banden (al fietsende) schoon vegen met je handschoen (nooit met blote handen uiteraard)
  • Na een pauze standaard even extra de banden schoonvegen, zelfs bij droog weer (veel troep plakt dan met name aan de zijkanten van je banden en wordt er dan geleidelijk in gereden)
  • Kleding goed aangepast aan de weers-omstandigheden
  • Op tijd eten en drinken (dit is belangrijker zelfs dan het mega goed getraind zijn, zodat je niet 'leeg' raakt)
  • Op tijd pauzeren (schroom niet om later in de route na een lange dag meer pauzes te nemen)
  • Bij zonnig weer smeer de onbedekte delen in met zonnebrand (door de wind merkt je de verbranding niet). Gebruik aftersun na een zonnige middag.
  • Lees de tips in onze mails en bij het startbewijs
  • Handen aan stuur, niet losjes met armen op stuur rijden
  • Let op bij bochten, rotondes voor de minder goed zichtbare trottoirbandjes of anderszins
  • De GPS is een indicatie route, let altijd op het wegdek / de verkeersstroom
  • Houd je aan de verkeersregels en corona regels
  • Extra magnesium bruistabletten dan handig tegen spierkramp
  • Bij heet weer, drink regelmatig, pauzeer in de schaduw, koel je af, smeer regelmatig in
  • Bij lange afstanden is de wielrenstand zwaar voor je rug/nek, dus wissel soms af met toerstand
  • Bij wind tegen: forceer niet / Bij wind mee: profiteer en laat je leiden
  • Nodig vooral fans, familie en vrienden uit je toe te juichen bij je finish
  • Een volgauto mag, wij hebben geen bezemwagen of reparatie team gezien de grote afstand
  • Er is de mogelijkheid om tegen betaling te kamperen bij de finish, met ontbijt de volgende morgen

Veel succes en fietsplezier

Interview met organisatie Blog van try-out 1 daagse rit Over het finish feest in Leek
Duursportclub de Ronde van 12