Blog

Hieronder leest u het verhaal van Rob Knoop bij de try-out van de pittige Ronde van 12 in 1 dag. De eerste poging ging niet goed ivm enkele tegenslagen. Maar de 2e poging in mei werd met vlag en wimpel gehaald.
 

voorbereiding

eerste try-out

tweede succesvolle try-out

 

Voorbereiding

Vooraf dacht ik 't wel even te doen. Mijn lange afstandsrecords voor 1 dag stonden op zo'n 293 km. 2 maal reed ik deze afstand vanaf Nijmegen centrum naar Reisdorf in Luxemburg. De 1e maal zo'n 10 jaar geleden en 2 jaar terug nog eens. Beide keren in nagenoeg de zelfde gemiddelde snelheid en beiden met de zelfde wind omstandigheden (gemiddeld voor de hele dag windkracht 3 tegen). Waarbij de 2e keer het wel stukken kouder was, wat normaal niet echt  bevorderlijk is voor je gemiddelde, weet ik uit ervaring. Mijn gemiddelde was rond 22,2 km/uur dwars door Zuid-Limburg en dwars door de Belgische Ardennen en op en af in Luxemburg. Met dus zeer veel hoogtemeters.

Dit in tegenstelling tot de RondeVan12 die is zo plat als een pannenkoek. Hoe lang, hoe snel zou het te doen zijn, hoe laat kom ik aan? Je probeert toch een indruk vooraf te krijgen (onverwachte zaken/calamiteiten daargelaten). Want gelet op mijn zeer goede getraindheid en met mijn racefiets helemaal geprepareerd, was het niet halen in 1 (kalender)dag bij start om middernacht geen optie. Natuurlijk haalde ik het ... dacht ik ... om van mijn 293 km op 1 dag, naar ineens in een dag naar 426 km te gaan.
 
"Hoe lang, hoe snel zou het te doen zijn, hoe laat kom ik aan? Je probeert toch een indruk vooraf te krijgen..."
 
Hoe snel kan ik deze 426km rijden? Mijn inschatting vooraf : ik neem 22,2 ook hier als gemiddelde snelheid. Uit ervaring weet ik dat hoe langer de dag afstand is, hoe minder ik fietsend eet en drink. Des te vaker wil ik dan toch even pauzeren (en even is al gauw zo'n 12 minuten). Even wat zitten, staan, heen en weer lopen, eten en drinken. Ook om in de onderbreking wat te herstellen. Dit werkt goed, maar drukt de gemiddelde snelheid nogal. Geschat  verlies van zo'n 1,5 km/u gemiddeld.
 
Doordat de Ronde van 12 route ook nog stoplichten, lastige rotondes, straatstenen-wegen en dorpse -en stedelijke km's bevat, zal dit het gemiddelde nog verder drukken. Zo'n 1,5 km gemiddeld verlies leek me ook hiervoor een redelijke inschatting. Dan houd ik nog maar 19,2 km/uur over. Een rekensommetje leert dan 426/19,2= 22,1875 uur onderweg. En beseffende dat er ook altijd nog wat honderden meters tot mogelijk 2 a 3 km bijkomt door verkeerd rijden, wegafzetting en dergelijke, praten we over (zonder calamiteiten) over finishen rond half 11 's avonds in Leek!
 
Maar gelukkig ik wist ook nog 2 pluspunten te bedenken. Een plus van 2km/u omdat de route zo plat als een dubbeltje. Kies een gunstige winddag uit en voila er komt zo weer 2 km/uur bij! En een plus van 1 km/u omdat ik al 12 keer, waarvan zo'n 7 keer Nijmegen-Harlingen (de boot naar 't Oerol op Terschelling) met 35 kilo aan bagage heb gereden, waarbij mijn snelste paar keren met bagage toch ook zo'n 22+ km per uur was. Deze keer bij de try-out van de Ronde van 12 had ik maar de helft 17 kilo bij me. Dat bracht mijn geschatte gemiddelde dan op 22,2 – 1,5 -1,5 + 2 + 1 = toch weer 22,2.
 
Dan kom je uit op -zonder omrijden en calamiteiten- als snelste aankomst tijd 426/22,2 = 19,189 uur ofwel net voor 19:15 uur.Dat sprak me wel aan, heb je nog een beetje een avond voor lekker uit eten en een biertje ... alvast mijn eigen finish-feestje zeg maar ...
 
Na een paar weken met genoeg  kilometers in de benen, een gedegen voorbereiding, uitgewerkte routekaarten, mijn garmin navigatie ingesteld, mentaal er helemaal klaar voor, een beetje goed weer... Moest 't toch gaan lukken
 
"Met genoeg  kilometers in de benen, een gedegen voorbereiding, uitgewerkte routekaarten , mijn garmin navigatie ingesteld ... moest 't toch gaan lukken."
 

Eerste  try-out

 
MeteoConsult en de KNMI voorspelden een ZuidWestelijke wind van 8 á 12 km/u 's nachts en vanaf de vroege ochtend oplopend naar 14/16 km/u Zuidwestelijk. Dat klonk goed vond ik, deze komende nacht zou ik mijn try-out rijden van de Ronde van 12 toertocht. Ik dacht makkelijk met met een zuchtje zuid-westelijke tegenwind (rond 10km per uur schuin tegen) de eerste 144 km naar Zeeland westwaarts te fietsen tijdens de nachtelijke uren en de vroege ochtend van mijn 1daagse van 426 km. Tegen de ochtend zou de wind zuidwestelijk wat toenemen tot zo'n gemiddeld 14 a 16 km per uur, een kleine windkracht 3. Vanaf Zeeland was mijn route globaal NoorNoordOost, dus zou het dan een duwtje in de rug opleveren.
 
Ik heb veel ervaring met lange afstand rijden, dus zou ik mijn krachten natuurlijk goed verdelen. Na 1/3 in Zeeland bij het begin van de ochtend was de planning om nog (relatief) zo fris als een hoentje aankomen. En met wat wind mee overdag met volledig zicht zou ik al peddelend kunnen eten en drinken op de fiets. Ontspannen en eten en drinken, dus aansterken op de fiets terwijl de km's aaneen geregen worden. Leek here I come.... Die 426, dat deed ik wel ff. Helaas pakte dat deze eerste keer anders uit.
 
"Leek here I come.... Die 426, dat deed ik wel ff. Helaas pakte dat deze eerste keer anders uit."
 
De wind was tot Zeeland West (ipv Zuid-West) en ook nog iets harder dan voorspeld. Ik had de wind dus pal tegen in Brabant en ongelukkig getimed want vanaf het vervolg van Zeeland terug door weer een deel Brabant en vervolgens door alle overige provincies naar Leek in Groningen, draaide de wind naar noordelijke richtingen en trok iets aan. Iin plaats van 14/16 in de rug zoals voorspeld, had ik nu dus 14/16 km/u tegen en dat scheelt een heleboel km/u gemiddeld. Plus dat je natuurlijk heel veel meer gesloopt wordt, met de hele dag spanning op de benen.
 
En ik reed alleen, niet met een groep, niemand om eens even achter te schuilen, dit met 17 kilo bagage die behalve het gewicht ook nog eens zorgt voor veel afremmend oppervlak. Alsof je met 2 haaks uitgeklapte schaakborden links en rechts fietst. Ik droeg geen rugtas(je). Mijn oude Gazelle Champion Mondial van staal (eigen gewicht toch maar zo'n 10kg) rust ik altijd uit met een bagagedrager die zonder problemen 30+ kilo's kan hebben.
 
Feitelijk geen ontspannings moment, benen stil is geen optie want je staat zo stil. In de praktijk ga je dan ook vaker 'ff' zitten, en dat drukt je gemiddelde nog eens extra. Op de koop toe werd ik getrakteerd op zo'n 4 stortbuien; schuilen, regenbescherming aantrekken en later weer uit doen. En eten en drinken op de fiets is 's nachts moeilijk; eten en drinken op de fiets sowieso niet zo makkelijk, maar je hebt 's nachts uiteraard lang niet zo'n goed zicht op de weg als overdag
en eten en drinken je op de fiets drukt dan extra je snelheid, want je hebt 1 hand niet vrij om snel ter reageren, dus je vertraagd je snelheid.
 
Dit alles ging aardig ten koste van mijn moraal; iedere renner kent 't, 't gaat tussen de oren zitten.... als 't allemaal niet zo opschiet en 't je niet bepaald fluitend afgaat.
 
"iedere renner kent 't, 't gaat tussen de oren zitten.... als 't allemaal niet zo opschiet en 't je niet bepaald fluitend afgaat"
 
Het begon al in Zeeland, daar was ik eigenlijk al vermoeider dan goed voelt als je pas op 1/3e bent. En om 12 uur 's middags had ik er nog niet de helft op zitten; ik lag al zo'n 8 km achter. Dus hoe nog finishen in die dag, waar kon ik nog tijd winnen? En dan begint het: "ik kan niet meer fietsen, hoe kan dit nou, ik schiet niet op verd***. Fiets nou eens door...". Wat verbeeldde ik me ook. Ik zou 't toch wel ff doen in 1 dag, dat was voor mij toch geen probleem,en meer van dit soort motiverende gedachten....
 
Behalve de tegenzittende weersomstandigheden maakt ik zelf ook een grote fout. Niet op tijd eten en drinken. Doordat ik onderweg vanaf het begin per uur minder km's maakte dan verwacht, stelde ik eten en drinken uit, want als ik stop om te eten dan verlies ik nog meer tijd. Dus dan maar weinig eten en toch maar al fietsend. Ik veroorzaakte daarmee een stevige voedsel/drink schuld. Feitelijk ga je nagenoeg helemaal over op vetverbranding. Het gevolg: je ziet niet top fit relaxed km weg te trappen... en je moet nog zoveel km's en uren ... Dat helpt je gemiddelde en zeker je moraal zogezegd niet ... Eten gaat zo tegenstaan, en maakt bijna misselijk als je 't probeert.
 
Op een gegeven moment deed ik 's ochtend tijdens een stop ruim 10 minuten over 1 krentenbol ! Maar ik weet, als ik niet zorg dat ik herstel door voldoende te eten en te drinken, dat ik het zeker die dag niet haal. Want ondanks alles hoop je nog op een gunstige draaiing van de wind en volledig herstel van de voedsel-schuld (lees weer op krachten komen). Kortom dat 't nog mee gaat zitten en dat je het toch nog haalt. Hoe ik me ook voel, zolang er nog uren in de dag zitten: doorgaan uiteraard als rechtgeaarde duursporter! Maar helaas heeft deze voedsel-schuld me tot ver in de middag parten gespeeld.
 
Pas na de middag begon ik weer lekker te rijden. Helaas lag ik toen al uren achter op mijn gewenste gemiddelde en zat aankomen voor middernacht er niet meer in. En daar was het per slotte allemaal om te doen. Finishen in Leek na 426 km op de zelfde dag. Ik bereikte rond half 10 's avonds Emmeloord in de Noord-Oost polder. Dat was wel erg veel langzamer dan verwacht. Ik had geen overnachting in Leek geregeld, want ik zou vroeg aankomen dacht ik. Doorfietsen nu om half 10 was geen mogelijkheid meer omdat ik dan na middernacht ging aankomen. Dus dan maar een hotel in Emmeloord en de volgende ochtend de laatste 75 km...
 
Toch waren er ook nog 2 Pluspunten, in al dit gejeremijeer over deze 1e poging . Eén: Ondanks de mindere eerste 144km tot in Zeeland: Ik was toen nog op schema voor rond 9 uur finishen 's avonds. Ik stopte dan wel in Emmeloord, maar had toch mooi een nieuw dagrecord bijna 350km ipv de oude 293 km's, voor 't eerst door de 300 km grens. Én Twee: ik voelde me feitelijk fit genoeg om 'm uit te rijden op het moment van stoppen, ware het niet dat ik dan na middernacht dan in Leek zonder een slaapplaats zou staan. Dus ik wist als ik 'm opnieuw zou rijden bij gunstigere omstandigheden en zonder zoveel bagage, dat het te halen was. Later in mei bleek dit ook zeker het geval.
 
HèHè het is toch wel een heel eind, die 426 kilometer. Niet verstandig om dit te onderschatten.
 
HèHè het is toch wel een heel eind, die 426 kilometer. Niet heel verstandig om dit te onderschatten.

Tweede succesvolle try-out

Nu ook de 400 km grens geslecht; 2 barrières in 1 maand eerst de 300 km grens (bijna 350) begin mei en nu dus de 400+. Na mijn 1e trip waar ik dus 2 dagen over deed, en waarbij ik op de derde dag de 175 km met tegen-windkracht 4 (rond 22 km per uur) terug gefietst ben naar de start van de Ronde van 12 in Lent-Nijmegen, had mijn lijf wel een dag of 3 nodig om bij te komen. Na 600 km wind tegen in 3 dagen, hèhè.

Erna begon ik weer met trainen en na een week besloten Martijn, mijn medeorganisator en ik om het nog eens over te doen. Dit keer heel anders. Geen 17 kilo aan de fiets en Martijn in de auto mee voor de bevoorrading en motivatie waar nodig. Gelet op onze beider agenda's was de enige optie zaterdag de 28e mei om 0:00:01 uur. Zou het weer weer tegenwerken, dan zou pas begin juli de volgende mogelijkheid zijn.
 
"De route van de Ronde van 12 had ik deze keer op 4 punten iets bijgesteld om fouten of moeilijke passages te verbeteren"
 
De route van de Ronde van 12 had ik deze keer op 4 punten iets bijgesteld om fouten of moeilijke passages te verbeteren. Gelukkig pakte de weersvoorspelling goed uit en hadden de meteorologen het deze keer wel met de wind (richting/kracht) bij het goede eind. Ik vertrok zonder bagagedrager zonder de 17 kilo, want die lag bij Martijn in de auto. Martijn en ik hadden iedere 45 km zo'n beetje een rendez-vous plek afgesproken. En apart eigenlijk het kostte mij minder moeite deze te bereiken, dan Martijn in de auto! Martijn had te doen met snelwegen die afgezet waren voor onderhoud, vastrijden in dorpsstraatjes, door opbrekingen. Maar ik ging als een speer (of speertje) ...
 
Voor mij waren er slecht 2 mindere momenten die hele dag: Na de 144 km in Zeeland lekker uit de wind pauzerend, achter de auto van Martijn, zittend in mijn campingstoeltje voelde ik toch wel bijna vergelijkbaar moe als de 1e keer. "Oei, dat is geen goed voorteken." Dat gaf me wel even te denken, want die 17 kg lag per slot grotendeels in Martijn's auto. Ik had maar 6,5 kg bij me deze keer bestaande uit 2 grote bidons (1,8 kg), 2 heuptasjes met eten, broodjes, bananen, snoepjes, kaarten (zo'n 2,2 kg) en een rugtasje met gereedschap, binnenbandjes en zaken als pleisters en verband (2,5 kg). Dus ipv de 17kg windvangers nu 6,5 kg nauwelijks windvangers. 
 
Bovendien had ik zowel op de fiets beter gegeten en gedronken en bij de 2 eerder rendez-vous plekken die nacht ook steeds wat gegeten en gedronken. Ik kwam al gauw tot de conclusie dat het aan de extra wind lag: De wind was de 1e uren die nacht iets steviger tegen dan de 1e trip de zelfde uren en de 2e helft van zo'n 3 uur tot 7 uur 's morgens zelfs beduidend harder dan de 1e keer. Zo'n 18 /22 km gemiddeld uit richtingen tussen West en Zuid-West. Wind tegen ... het sloopt je ... Echter de rest van de dag had ik steeds de voorspelde stevige wind mee. Dikke 4 beaufort, 22 tot 25 km per uur mee! Met wind mee zeker in open stukken reed ik regelmatig zonder echt in te spannen, peddelend zeg maar, zo'n 27 a 28 km per uur, dus dat is herstellen geblazen... Ruimte om dan ook zonder buiten adem te raken zo nu en dan te eten en te drinken op de fiets. 
 
In Steenbergen werd die ochtend een wielertoer gehouden, ik passeerde de start/finish straat 2 maal op mijn RondeVan12, zowel heen naar Zeeland, als terug van Zeeland op weg naar Zuid-Holland. Op een gegeven moment haalt een groepje Steenbergse toerrenners mij in, ik reed zo'n 29 km/u op dat moment zonder moeite in een open stuk waar de wind goed door stond.. Ik sloot bij ze aan en reed vervolgens zo'n 35 km/u wind in de rug en moest regelmatig mijn benen stil houden om niet tegen ze aan te fietsen. Da's pas comfortabel, en da's goed voor je gemiddelde. Ik had ergens op een bordje gezien dat er een 180 km afstand bij zat, dus ik hoopte dat ze de komende 25 km in Brabant de zelfde route als ik zouden rijden. Jammer voor me moesten ze na 2 km van mijn route af.... Wel weer een bevestiging hoe makkelijk er snelheid te ontwikkelen is in een groep en hoe comfortabel dat is.
 
Verder geen mee op rijdende groepen meegemaakt de rest van de dag, maar ik ging lekker gelet op de wind. De hele dag verliep verder vrij goed. Ik nam steeds bij een nieuw rendez-vous punt even de tijd om te eten en te drinken en met Martijn wat wederwaardigheden uit te wisselen. Het is wel comfortabel als een lekker zittend stoeltje voor je klaar gezet wordt, en je op verzoek van ieder natje of droogje voorzien wordt. Onder weg streef ik erna iedere 80 km zo ongeveer een multi-vitamine sport-pil te nemen, om de de noodzakelijke mineralen, vitamines aan te vullen en ik drink voornamelijk Isostar Hydrate & Perform, Lemon smaak. Deze Lemon gaat op een lange dag toch tegen staan en geeft natuurlijk nauwelijks calorieën. Dus ernaast drink ik minimaal op een lange dag 3 liter aan melk of cholademelk of een of andere multi-vitamine sap. Deze pakken lagen nu in in Martijn's auto. Met het grote voordeel - het was 's nachts tot 10 uur 's morgens nogal fris tussen 8 en 12 graden - dat de pakken niet als een koude plens in je maag vallen, als je een pak voor de helft of meer naar binnen klokt. Want het probleem is niet de hoeveelheid (je raakt toch uitgedroogd, plek genoeg in je maag), je voelt niet eens een grote hoeveelheid ineens. Soms op fietsvakantie drink ik tijdens een pauze tot wel bijna anderhalve liter inéén, meestal zonder problemen behalve als het koud is en de drank relatief dus ook koud. Een ontregelde maag is dan soms 't gevolg en dat helpt niet ...
 
"Onderweg streef ik erna iedere 80 km een multi-vitamine sport-pil te nemen, om de de noodzakelijke mineralen, vitamines aan te vullen en ik drink  Isostar Hydrate & Perform ..."
 
Je eet en drink patroon is op lange dagen op de fiets natuurlijk sowieso totaal anders dan op een gewone gemiddelde dag. Door de tijdige pauzes van naar schatting 12 a 15 minuten per keer, ondanks wind mee, bleef het over-all gemiddelde rond 20 km per uur schommelen. Toch langzamer dan de geschatte 22,2 km/uur. Oponthoud onderweg, deze 2e Ronde van 12 trip in 1 dag: De 4 aanpassingen waren op 1 na correct. Bij binnenkomst van de Flevopolder, was 1 van de aanpassingen het vermijden van de route door een natuurgebied, binnen te komen door zo'n wild-klaphek (valt achter je dicht door de scheve stand). Want begin mei bleek hier een 20 cm dikke laag gelig zand op aangebracht,onmogelijk om met race-bandjes overheen te fietsen. Er over heen lopen met fiets aan de hand ging ook niet, en het kostte mij toen zo'n 20 minuten oponthoud door er moeizaam langs te lopen. Echter de nieuwe aanpassing bracht mij op een autoweg een 100km weg met geen fietspad en geen strook naast de doorgetrokken zijstreep. Via weilanden legde ik voornamelijk lopend of heel moeizaam maximaal 10km per uur fietsend de 3 km af tot het toevallig daar geplande rendez-vous punt bij een Tankstation. Dit was heel frustrerend : de hele tijd kon ik het tankstation zien, maar opschieten ho maar... Het kostte mij zo'n half uur, ipv 7 minuten bij normale omstandigheden.
 
Een reëel gevaar bij een nacht niet slapen is -in ieder geval in mijn geval- slaap op de fiets. In de Flevopolder kreeg ik erna een enorme slaap op de fiets. Ik ga dan langzaam rijden om dat ik aan 't vechten bent tegen de slaap. Ipv zonder problemen tot zo'n 30 km/uur te fietsen (met de wind goed in de rug) reed ik hooguit 20 km per uur. Het duurde in mijn geval zo'n half uur, voordat 't over was. Dus in plaats van in dat half uur 15 km af te leggen, werden het er feitelijk maar zo'n 10. Neem dit aan van me: Mocht je als deelnemer ook meemaken dat je slaperig wordt, pauzeer even 10 minuten, dommel even weg en je kunt er weer fris tegen aan zonder jezelf in gevaar te brengen! Mijn voorbeeld om tegen de slaap te vechten en toch door te fietsen is volledig onjuist. Neem je veiligheid in acht en pauzeer op zo'n moment.
 
"Een reëel gevaar bij een nacht niet slapen, is slaap op de fiets ... Pauzeer even 10 minuten, dommel even weg en je kunt er weer fris tegen aan ..."
 
Vanaf net voor de Ketelbrug in de Flevopolder begon het stevig te regenen, vanaf daar met poncho-tje gefietst. Omkleden kost wat tijd, fietsen met een poncho-tje vertraagd door windvangen ook enigszins. Ik kies daar toch voor ben daar overigens uniek in. Ik heb nog geen andere wielrenner met een weggooi- ponchootje zien fietsen, maar 't werkt omdat drijf nat worden zich zeker als je nog uren te gaan hebt tegen je keert. Bij pauze raak je helemaal onderkoeld. En zeker als je verkleumt weer op gang moet komen snijdt de kou door je lijf. Dus ik zelf heb liever wat snelheidsvertraging door de poncho, maar mijn lijf, kleding blijft grotendeels droog en relatief warm.
 
Reëel hebben deze op onthouden samen toch wel voor een vertraging van zo'n 40 a 50 minuten gezorgd. Ik finishte nu rond kwart voor 10 in Leek bij de camping. Martijn stond er met een Ronde van 12 beker een bloemenkrans als prijs voor het behalen van de try-out. 21:00 of iets eerder was mogelijk haalbaar geweest. Ik ben om 3 minuten na middernacht begonnen die dag. Dan zou ik voor de 428,8 die ik op de teller had, gedeeld door bijna 21uur dan ongeveer 20,5 km/uur gereden hebben die dag. Nog steeds niet de verwachte 22,2 echter ...
 
Een van mijn tips aan de lezer die ook voor de Ronde van 12 in 1 dag gaat, is dan ook: ga niet van een te positief scenario uit. Gelet op de extra lange afstand van 426km haal zeker zo'n 2 km gemiddeld af van wat je vind dat je moet kunnen halen. Beter wat voor liggen op je planning dan er voor t durend 'achteraan' fietsen ...
 
Interview met organisatie Blog van try-out 1 daagse rit Over het finish feest in Leek
Duursportclub de Ronde van 12